Minerály pro tělo - jód, mangan, síra

Minerály pro tělo - jód, mangan, síra

Aby organismus správně fungoval potřebuje mimo jiné takové minerály, jako v předchozím článku a také stopové prvky. Doporučená denní dávka těchto prvků je do 100 miligramů a jsou obsaženy v běžné denní stravě.


Jód – správná funkce štítně žlázy = zdravé a hezké tělo

Jód je důležitý pro správné fungování štítné žlázy. A k čemu je dobrá? Bez její dobré funkčnosti nastávají poruchy růstu, vývoje či rozmnožování. Lidé s problematickou funkčností štítné žlázy často přibírají, nesnášejí i mírný chlad, trpí zácpou, koordinací, mají zpomalené reflexy, zhoršenou paměť a potíže s vyslovováním. Naštěstí nedostatkem jódu netrpí velká část populace díky jeho obsahu v kuchyňské soli. Dále jsou potravinami bohaté na jód mořské plody a ryby, zejména ty mořské. Zdravý organismus nepotřebuje jód dodávat potravinovými doplňky, doporučená denní dávka je 150mikrogramů, což odpovídá běžné denní a pestré stravě. Naopak ženy v těhotenství by se měli o užívání jódu poradit se svým ošetřujícím lékařem. Jód je totiž nezbytným prvkem pro správný vývoj mozku.

Mangan – trocha ho pro všechno

Stopový prvek chemické značky Mn – mangan je důležitý pro správné fungování celého organismu. Na jeho dlouhodobý nedostatek tělo reaguje ukládáním cholesterolu v cévách, tudíž se zvýší tlak. Často tím dochází ke vzniku kardiovaskulárních chorob. Ale nejen jim. Mangan je také důležitý i pro prevenci cukrovky. Pro tělo je nezbytný jako antioxidant, pomáhá při správnému růstu chrupavky a kostí a díky němu se rány lépe hojí. Doporučená denní dávka manganu je asi 2mg a nejvíce ho najdeme v oříšcích, celozrnných produktech, listové zelenině, ananasu nebo některých čajích. Poněkud zajímavé je, že muži vstřebávají mangan hůře než ženy. Asi je to dáno tím, že pokud organismus obsahuje více železa, mangan se méně vstřebává, což je u mužů obvyklé. Další prvkem, který přijímání manganu do těla omezuje je hořčík. Zdravý jedinec se ale nemusí vůbec znepokojovat. Při pestré stravě je přísun manganu přírodními zdroji dostatečný. Nadbytek manganu v organismu může nastat při onemocnění jater, kdy se mangan z těla nevylučuje a jeho nahromadění způsobuje nervové poruchy.

Síra – důležitý pro těhulky

Síra je významná tím, že je součástí řady nezbytných látek v organismu. Má výborné detoxikační účinky tak že oslabuje působení některých jedů. Bohatým zdrojem síry jsou zejména živočišné, v menší míře i rostlinné produkty jako: maso, sýry, mléko, vejce, luštěniny nebo ořechy. Doporučená denní dávka síry je 0,5 – 1g zdravého dospělého jedince. Zvýšit příjem by měli těhotné ženy a kojící matky.

Cín – pro zdravý růst

Jako biogenní stopový prvek byl cín označen teprve v roce 1970. Důležitý je pro normální růst lidského těla. Potřebná denní dávka je 1 miligram, což je obsaženo v běžné stravě. Nedostatek tohoto prvku se projevuje zpomaleným růstem, nadbytek se může projevit chudokrevností, poruchami funkce jater, ledvin nebo slinivky břišní. Někdy se objevují i nerovové záškuby. Vzácně se objevují i žaludeční obtíže, průjmy, zvracení apod.

Fluór – zdravé zuby na prvním místě

Je dalším prvkem podporující zdravé zuby a pevné kosti. Dostatečné množství je obsaženo v denní stravě, bohatými zdroji jsou zejména mořské ryby a čínský čaj nebo pitná voda. Nedostatek fluóru se může vyskytnout, neboť naše běžná strava je na fluór dosti chabá. A to i přes to, že denní potřeba je pouze 0,4 miligramů. Velmi vzácný je naopak nadbytek fluóru v organismu, projevující se tmavými tečkami na zubech a jejich následnou lomivostí a křehkostí. Nemusíte mít strach ze zubních past s obsahem fluoru. Množství v nich je dostatečné k nepředávkování se a zároveň pro udržování zdravých zubů.

Molybden – pravá ruka fluóru

Je tzv. pravou rukou fluóru, neboť podporuje jeho ukládání do kostí a zubů. Bohužel poněkud omezuje krvetvorbu. Zdravý jedinec s obvyklou stravou však může být v klidu, tělo získá látky pro tuto činnost z další potravy. Bohatým zdrojem molybdenu je například hrášek, ovesné vločky a rýže. Nedostatek tohoto prvku se projevuje opožděným růstem, mohou se objevit i žlučové kameny. Oproti tomu nadbytek má podobné projevy jako onemocnění dna.

Kobalt – bez B12 ani ránu

Kobalt je součástí vitamínu B12 a jeho nedostatek je projevuje jako nedostatek tohoto vitamínu. Tento prvek je důležitý pro tvorbu krve a bohatými zdroji jsou játra nebo ledvinky. Nedostatek kobaltu se projevuje chudokrevností.

Nikl – pomáhá všem

Jestliže je molybden pravou rukou fluóru, pak je nikl pravou rukou kobaltu, se kterým příznivě ovlivňuje krvetvorbu a také zinku, kterému napomáhá tvořit inzulín. Nikl je důležitý i pro pevné svalstvo, bez něj ochabuje, kůže ztrácí pigment. Naopak nadbytek způsobuje kožní onemocnění, průjmy a bolesti břicha. Denní potřebný přísun je asi 0,5 miligramů. Nejbohatšími zdroji jsou borůvky, ovesné vločky, hrách a jiné zelené rostliny.

Vanad – zabraňuje tvorbě škodlivého cholesterolu

Výrazně ovlivňuje látkovou přeměnu cukrů. Další jeho vlastností je prevence aterosklerózy a dokonce snižuje tvorbu cholesterolu. Bohatě je obsažen v bramborách, a další zelenině, zejména v kopru. Dále je to rýže, vejce, mléko, ryby, jahody a játra.

Hliník – hliník přede mnou, hliník za mnou

Hliník je všude kolem nás – ve vzduchu, ve vodě v potravě. Používáme-li hliníkové nádoby na vaření, i obsah takto vytvořeného pokrmu obsahuje hliník. A někdy ve vysokém množství. Hliník ve větším množství není až tak škodlivý. Tělo přebytek udržuje, následně vylučuje. Vstřebává pouze potřebnou část. Bohužel, je-li příjem hliníku v potravě dlouhodobě vysoký, působí takový přebytek na centrální nervovou soustavu a často vede k Alzheimerově chorobě. Obavy z hliníku však musí jít stranou, je nutno však omezit nebo nejlépe se úplně zbavit hliníkové nádobí, což je největším dodavatelem hliníku do těla. Přírodními zdroji blahé na hliník jsou luštěniny a cereálie.

Křemík – pro tvorbu chrupavky jak dělaný

Dalším prvkem výrazněji ovlivňující tělesný růst je křemík. Zpevňuje kosti a cévy. Důležitý je pro správnou tvorbu chrupavky a pojivových tkání. Pokožce dodává její zdravý vzhled, udržuje pevné nehty a lesk zdravých vlasů. Zajímavé je, že spousta rostlin obsahující křemík není zdroji tohoto prvku pro tělo. Organismus je nedokáže vstřebat. Bohatým zdrojem využitelným pro tělo jsou například kopřivy, jejichž kyselina křemičitá se do těla vstřebává po známém popálení. To, že tak děje dokazují pupínky a zčervenalá pokožka.

Germanium

Pro své účinky se germanium začalo teprve nedávno používat zejména u sportovců, pro svoji vlastnost lepšího využití kyslíku. Zatím je však germanium ve stavu zkoumání, takže bychom se v následujících letech měli dočkat přesného popisu tohoto prvku.

Lithium

Užívalo se v psychiatrických léčebnách jako uklidňující prostředek pro argesivní chování. Dnes se spíš tento vliv pouze zkoumá. Stejně tak není přesně stanovená denní dávka lithia.


Sdílejte tento článek prostřednictvím sociálních sítí:

Diskuze a zkušenosti

Přidej komentář

Přidej komentář

Povinné položky